De ce e nevoie de consultanti online

Incet-incet, ies la suprafata web-ului romanesc atitudini si reactii care tin de o normalitate a pietei online pe care o astept de multa vreme. Una dintre aceste reactii, destul de interesanta, apare azi pe blogul lui Doru Panaitescu, unul din putinii consultanti “pe online” din industrie. Daca nu ati vizitat linkul va spun pe scurt despre ce e vorba: un site, destul de frumusel ca si “blazon”, isi inflameaza traficul folosind cuvinte-cheie la limita pornografiei. Sau chiar pornografice. Doru observa ca aproximativ 5% din traficul total al sitului e general prin aceste metode.

Toate bune si frumoase, numai ca Doru, in loc sa duca micul sau tutorial de “cum sa iti cheltuiesti banii pe net alegand situri care sunt ok si nu facaturi” in directia care ar fi putut sa-i atraga spuza pe turta, cum se spune, derapeaza intr-o ciudata analiza a SATI, studiul de audienta al BRAT. Cum ca ar trebui sa avem acces public la cuvintele cheie prin care e generat traficul unui site. In Comisia Tehnica a BRAT, si apoi in Adunarea Generala a Departamentului Internet, s-a votat, din cate imi amintesc, cvasi-unanimitate pentru ascunderea, sau pastrarea privata, a acestor statistici. De ce? Fac parte din strategia generala a unui site, sunt incluse in mixul general de promovare, si, una peste alta, ar trebui sa fie considerate parte din core-business, nu data statistica. Strategiile de promovare nu au ce cauta in statistici.

Ramin in continuare la aceeasi parere. Aceste date trebuie sa fie private. Da, sunt situri, si cu siguranta vor mai exista si altele, care vor folosi tehnici “neortodoxe” pentru promovare. Si? Unde e problema? De ce ar trebui sa avem cu totii acces la acele date? Sa putem face si noi ca ei? (exagerez, evident)…

Adevarata problema e alta: nu traficul este important oameni buni, ci valoarea lui. Pentru orice om care face afaceri, nu numai pe internet, important e vadul, piata, nu cifrele brute, nu procentele. Aceste procente au dus piata in stadiul de moarte clinica in care se afla acum, au scazut increderea adertiserilor in acest mediu, si au stopat industria cu cativa ani. Conteaza cine sunt acei oameni. Conteaza cati bani au de dat,daca au, si pentru ce. Nu creezi media de-amboulea in vant, numai ca sa ai niste numere pe care sa ti le lipesti de tricou, si sa rupi usile la agentii, sperand ca vreun fraier o sa puna botul si o sa te innece in bugetul lui mare si spumos. Da, in acest moment 95% din piata face asa, aceiasi 95% care se vaita ca “n-au bani, nu sunt bani dom’le”…

Un bun consultant “pe online” ar trebui sa va spuna intotdeauna: atentie la demografice, atentie la reach, atentie la audienta, pentru ca ele, demograficele, audienta, reach-ul, dau substanta si realitate cifrelor. Ele transforma procentele alea stupide in oportunitati de afaceri, de profit. Poti sa ai un site cu 1.000.000 de unici pe luna, care stau si se zgaiesc la referate si care isi cumpara o cola pe trimestru, merg cu masina parintilor si isi poarta toalele intre ei. Si poti sa ai un site cu 5.000 de unici pe luna, care au venituri de peste 1500 EUR/luna, si care, o data pe an, ar cumpara un ceas de lux, din zona de intrare a ceasurilor de lux, adica de vreo 2.000 de EUR. Daca te-ar chema Tissot, unde ti-ai pune banii, pe ce site?

SATI a avut de la bun inceput o componenta foarte consistenta de analiza statistica, de procesare a datelor demografice, a fost gandit de la inceput ca un tool complet pentru toata industria. Nu s-a dorit sa se ia “pe bucati”: traficul de aici, demograficele de acolo, conversia datelor pentru Sesame in alta parte. E totul intr-un singur loc, si, mai ales, emult mai mult decat trafic.

Am facut des comparatie intre piata de online si fotbal, punind SATI ca nivelator de teren. Adica, in urma SATI, nu se va mai juca in panta, unul sau doi jucatori care aveau statistici dictind in ce parte o ia mingea si de cate ori. Comparatia poate fi extinsa si pentru exemplul dat de Doru. Exemplu:

Ganditi-va la cei 5% de trafic inflationat prin cuvinte cheie pornografice ca la 5.000 de “suporteri” pe care Steaua ii aduce din cazarmi la meciurile ei. 5.000 de militari care n-au nici o treaba cu meciul de fotbal. Vor face echipa mai buna? Va juca Steaua mai bine pentru ca 5.000 de recipienti pentru fasolea stricata din cantinele cazone vor lalai apatici niste scandari lesinate? Echipa adversa va avea de suferit fundamental din cauza asta? Sa fim seriosi. Doar fraierii, ca sa zicem asa, ar putea fie impresionati de un asemenea “adaos” in presiune.

Exact, dar exact acelasi lucru se intampla si cu acesti 5% in plus. Daca ei au cautat pasarici si cuculeti, credeti ca vor mai zabovi o secunda in plus pe pagina respectiva, care n-are nici un fel de treaba cu pornografia?. Vor creste timpul mediu petrecut pe site? Vor completa vreun chestionar, modificand ponderea urban-rural? Singurul indice pe care-l vor creste va fi rata de bounce, lucru care deja ar trebui sa dea de gandit advertiserilor. Una e sa ai bounce-rate de 45% si alta de 50%, asa, din senin. Numai fraierii, ca sa zic asa, ar putea fi impresionati de un asemenea “adaos” in trafic.

E interzis ca Steaua sa isi aduca “pseudo-suporteri”? Nu, in nici un caz. De fapt, n-are nici o legatura cu jocul, ca atare. E altceva, e paralel. Jocul e pe teren, intre jucatori, antrenori, supervizati de un arbitru. La fel si un site: el “e real” prin valoarea pe care o produce cititorilor, care revin constant, pentru ca le place. Punct. Restul e confuzie, praf in ochi, vorbe in vant…

Toate aceste explicatii ar trebui sa fie deja common sense in piata. Mi-am permis sa fiu mai explicit decat o cerea contextul tocmai pentru a justifica titlul. Tot ce am spus eu aici e treaba unui consultant pe online. Al carui job e sa iti prezinte corect oportunitatile tale de investitii si promovare in piata.

Exista agentii care au deja oameni specializati pe online si care stiu tot ce am scris eu mai sus. Dar presiunea pe mediu e foarte mare, in sensul ca exista multa intentie de bagat banii in online, si tot suvoiul asta nu poate fi gestionat doar de cativa oameni specializati din agentii. Intre agentii si publisherul final, aceasta presiune a creat o nisa foarte profitabila: consultantul pe online. Acolo e locul lui, aia e zona in care el se simte foarte bine, in care isi poate demonstra cunostintele, abilitatile de negociere, intuitia, si asa mai departe.

Atentie insa: asa cum exista situri care isi cresc traficul folosind metode neortodoxe, exista si consultanti care incearca sa va atraga printr-o prestatie inselatoare, sau doar pripita. Rugaminte: nu puneti botul.