Liveblogging la prima prezentare Google Apps in Romania – partea a patra, despre bani

In final am aflat si cat costa. Exista o versiune free, in care nu ai suport tehnic si nici SLA (adica nu ti se garanteaza functionalitatea solutiei) si o versiune platita, per user (atentie, Google ia bani per user) in care ai suport tehnic si SLA. Din cate am inteles nu exista diferente fundamentale in ceea ce priveste functionalitatea celor doua versiuni, par identice. Costul versiunii platite este de 0.15 centi (probabil USD centi) per user.

Ce primesti? De exemplu, pentru Gmail, primesti mail personalizat cu domeniul tau, sa zicem contulmeu@domeniulmeu.ro, disponibil prin interfata de tip gmail. Ai in spate un API pe care il poti folosi pentru a personaliza aplicatia (nu foarte mult) si poti personaliza si interfata. Deocamdata, poti personaliza doar headerul. Ceea ce mi se pare putin. Foarte putin. Acelasi tip de personalizare il primesti si pentru Google Docs, Googla Cal sau Google Home Page.

La sfarsitul prezentarii au fost cam 45 de minute de intrebari. Eu am intrebat in primul rind ce se intampla cu masurarea traficului pe care il generezi utilizind aceste Google Apps. Mi s-a raspuns ca URL-ul “webmailului” va fi ceva de genulwww.google.com/a/serice/domeniu.ro, ceea ce inseamna ca toate counterele care fac numaratoare bazata pe domeniu ar trebui sa contorizeze acel trafic ca fiind al lui google.com, desi el este generat de utilizatorii domeniului domeniu.ro. Toate counterele, adica inclusiv Google Analytics. La sfarsitul prezentarii, intr-o discutie separata, Michael Champlin mi-a confirmat faptul ca nu au in vedere strategii clare privind felul in care ar trebui sa se masoare acest trafic. E destul de clar pentru oricine ca aceasta infuzie de trafic proaspat va fi o mana cereasca pentru Google AdWords, care va primi un nou continent. Numarul advertiserilor va creste, la fel si incasarile Big G. Ce se intampla insa cu restul lumii? Cu cei care au deja o baza de utilizatori, vor sa le ofere Google Apps, dar vor si sa numere traficul generat si eventual sa il vanda advertiserilor, altii decat AdSense?

Din cate stiu, utilizand aplicatia de contorizare din SATI, acest lucru ar putea fi teoretic posibil, dar nu stiu daca si practic. Adica SATI sa poata masura acest trafic facut prin utilizarea Google Apps. Repet, nu sunt inca sigur, dar din cate cunosc aplicatia, ar trebui sa se poata… Voi reveni cu detalii, atunci cand le voi avea.

A doua intrebare a fost legata de un numar estimativ de utilizatori pe care se asteapta sa-i primeasca din spatiul .ro (in timpul prezentarii s-a vorbit despre milioane de utilizatori din alte portaluri din lume care sunt deja importati in Google Apps) iar raspunsul a fost: logistic putem integra milioane de utilizatori, suntem pregatiti, in ceea ce priveste targeturile pe care ni le-am propus nu putem sa va dezvaluim nimic. M-a bucurat faptul ca isi stabilesc targeturi pe piata din .ro.

Iar intrebarea care a incheiat sesiunea de Q&A, a fost pusa de Doru Panaitescu, si a fost ceva de genul: “Please, please tell us something about Google page rank”. Raspunsul lui Michael Champlin a fost: avem ceva care se cheama Google Dance, adica din cand in cand scuturam putin piata, actualizam algoritmul astfel incat page rank-ul sa ramina viu, si sa reflecte situatia reala din piata. Mai mult, avem chiar si un eveniment numit Google Dance, pe care il organizam pe parcursul unor evenimente mai mari dedicate optimizarii motoarelor de cautare, si in timpul caruia, practic, dam de mancare si de baut celor care ne intreaba care-i algoritmul. Asta-i raspunsul nostru. Din nou, am apreciat sinceritatea.

Leave a Reply