Tulburări ale somnului

O prezentare generală a tulburărilor de somn și a insomniei
Tulburările de somn afectează mult mai mulți oameni decât majoritatea oamenilor realizează – pana la 20 % din americani, în fiecare an, suferă de o problemă de somn, în conformitate cu National Institutes of Health. Mulți oameni care suferă de probleme de somn nici măcar nu-și dau seama. Aceștia pot trece prin zi simțindu-se puțin obosiți, neatenți și incapabili să înceapă orice. Aceste tulburări și privarea de somn care rezultă interferă cu munca, șofatul și activitățile sociale. Cele mai frecvente tulburări de somn includ insomnia, apneea de somn, somnolența în timpul zilei, sindromul picioarelor neliniștite și narcolepsia.

Ce face somnul pentru noi?
Deși cercetătorii încă încearcă să afle exact de ce oamenii au nevoie de somn. Studiile pe animale arată că somnul este necesar pentru supraviețuire. De exemplu, în timp ce șobolanii trăiesc în mod normal timp de doi până la trei ani, cei lipsiți de somnul REM supraviețuiesc în medie doar 5 săptămâni.  Șobolanii privați de toate etapele de somn trăiesc doar aproximativ 3 săptămâni. Aceștia, fiind lipsiți de somn dezvoltă, de asemenea, temperaturi anormal de scăzute ale corpului și leziuni la coadă și labe. Rănile se pot dezvolta deoarece sistemul imunitar al șobolanilor este afectat. Unele studii sugerează că privarea de somn afectează sistemul imunitar în moduri dăunătoare.

De ce este somnul atât de important?

Somnul pare necesar pentru ca sistemele noastre nervoase să funcționeze corect. Lipsa de somnul ne lasă somnolenți și nu ne lasă să ne concentrăm a doua zi. Aceasta duce, de asemenea, la deficiențe de memorie și de performanță fizică, dar și capacitatea redusă de a efectua calcule matematice. Dacă privarea somnului continuă, se pot dezvolta halucinații și schimbări de dispoziție. Unii experți consideră că somnul dă neuronilor folosiți în timp ce suntem treji, o șansă de a se opri și de a se repara. Fără somn, neuronii pot deveni atât de epuizați de energie, fie sunt poluați cu produse secundare ale activităților celulare normale, care încep să funcționeze defectuos. De asemenea, somnul poate oferi creierului șansa de a exercita conexiuni neuronale importante care altfel ar putea să se deterioreze din cauza lipsei de activitate.

Somnul profund coincide cu eliberarea hormonului de creștere la copii și la adulții tineri. Multe dintre celulele corpului arată de asemenea o producție crescută și o defalcare redusă a proteinelor în timpul somnului profund. Deoarece proteinele sunt necesare pentru creșterea celulelor și pentru repararea daunelor cauzate de factori precum stresul și razele ultraviolete, somnul profund poate fi cu adevărat „somn de frumusețe”. Activitatea în unele părți ale creierului care controlează emoțiile, procesele decizionale și sociale, interacțiunile sunt reduse drastic în timpul somnului profund, sugerând că acest tip de somn poate ajuta oamenii să mențină o funcționare optimă emoțională și socială în timp ce sunt treji. Un studiu efectuat pe șobolani a arătat că anumite modele de semnalizare nervoasă pe care șobolanii le-au generat în timpul zilei au fost repetate în timpul somnului profund. Această repetare a tiparului poate ajuta la codarea amintirilor și îmbunătățirea procesului de învățare.